Jak to začalo...
Vybral jsem si toto téma, protože... Ne. Tak začne každý. Toto
téma jsem si vybral, protože... Také ne. To není o nic lepší.
Bylo nebylo... To je sice zajímavější, ale příliš časté. Tak tedy jinak.
Nebylo bylo jednou jedno velké město, a to se jmenovalo Praha. Žili
v něm dva hoši, Jenda a Janek. Bydleli ve stejném domě a často trávili
čas spolu. Oba velice litovali, že bydlí ve městě, protože měli rádi
přírodu a nejraději leželi na zádech na zelené trávě, pozorovali bílé
mraky na nebi a naslouchali zurčícímu potůčku. Zažívali mnoho
dobrodružství a o jednom z nich vám budu vyprávět. Nejlepší bude,
když zde uvedu ve správném pořadí zajímavé části jejich deníku:
Neděle, 25. října
... Zpáteční cesta vlakem proběhla bez problémů. Avšak když
jsme přišli k domovním dveřím, málem jsme se polekali - nemohli jsme
totiž ani jeden najít klíče. Nakonec jsme je oba objevili v kapse.
Divná náhoda. Mihlo se nám hlavou, kam asi lidé dávali důležité věci,
když ještě neměli pro každou ruku jednu kapsu. A touto nenápadnou událostí
začalo naše další velké dobrodružství.
Pondělí, 26. října
Po škole jsme se sešli v parku a debatovali o včerejší příhodě. Janek
navrhl, abychom zašli za jeho dědou, že dříve učil dějepis. Děda
toho věděl o historii a hlavně pravěku mnoho, takže jeho odpověď nebyla
jednoduchá, ale lze ji shrnout do dvou bodů:
- Nechávali své věci schované na těžko dostupných místech (dříve),
- Ukládali je do nádob z nejrůznějších materiálů, hlavně hlíny - keramika,
později, když žili na jednom místě)
" To by mě zajímalo, jaké to bylo bez kapes," řekl jsem a Janek hned
rozhodl:" Vyzkoušíme si to. Uděláme nějaké nádoby a hned uvidíme,
jak na tom naši předci v pravěku byli. Táta nedávno přinesl odřezky
smrku, ten je docela měkký."
"Doporučil bych vám spíš keramiku,
" poznamenal děda," vydlabat
dřevěnou misku trvá týdny, z kamene to nejde vůbec a o kokos nebo bambus
v našich šířkách nezavadíte."
"No jo!" vzpomněl si Janek, " Honza
mi dneska řekl, že příští týden budou v oddíle modelovat z hlíny. Že mě to
nenapadlo dřív!""Tak je navštívíme a poučíme se. Rozhodně to stojí
za to, vyzkoušet si, jak to dělali lidé v pravěku," navrhl jsem.
"A navíc si tak uděláme zajímavé dárky a dovíme se něco o životě pračlověka,
" dodal Janek a bylo rozhodnuto. "Měli byste si ale
zajít do knihovny a něco si o keramice přečíst, abyste tam nepůsobili jako úplní neznalci." "To není
špatný nápad, nerad vypadám jako hlupák. A stejně budou v Honzově
oddíle sotva vědět tolik, kolik najdeme v knihovně."
Začalo se stmívat, a tak jsme se chtěli s dědou rozloučit,
ale ten upadl do zvláštního rozpoložení. "Vždyť jak je úžasné dozvídat
a učit se nové věci!" pak melanchonicky pronesl, ale to jsme již
utíkali domů na večeři.
Dobrodružství pokračuje...
Úterý, 27. října
Dnes jsme se vydali do knihovny. Mysleli jsme si, že všechny knihy ani
neuneseme, ale nakonec tomu bylo jinak. Po hledání pod tématem keramika, se
na obrazovce objevilo pouhých 8, slovy 'osm', knih. Nejzajímavější byla
dlouhodobě vypůjčena a zbytek jsme vypůjčili my. To byla pěkná sbírka.
Útlá knížka s rokem vydání asi 1890, dvě brožurky o dílech dvou našich moderních
keramikářů atd.
Odnesli jsme to k Jankovi domů a začali pátrat v jeho knihovně.
Nenašli jsme sice žádnou knížku přímo o keramice, ale v hromadě encyklopedií,
které Janek doma má, jsme nalezli spoustu obrázků s textem a dozvěděli se mnoho
zajímavého. Vše začalo, když Janek náhle vykřikl:"Víš, proč se keramika jmenuje
keramika?" To jsem opravdu nevěděl, ale nestihl jsem to Jankovi říct, neboť si
hned odpověděl:"Protože keramos znamená řecky hlína!" "A víš, že první
keramika vznikla v Japonsku před 12 tisíci lety? A u nás před 8 tisíci?" Ani
jsem se nestačil začít divit a Janek pokračoval:"Je archeology nejhojněji
nalézaným předmětem a mnoho kultur je určeno a pojmenováno jen díky jejich
užitkové a funerální keramice." "Co je to funerální keramika?" zeptal jsem se.
"Dávala se spolu se zemřelým do hrobu, ale té je méně, a je nekvalitněji
vypalovaná, protože patřila jen do země." Teď jsem však něco objevil
já:"Představ si, že hrnčířský kruh vymysleli Sumerové v 35. století př. Kr.
a ve stejnou dobu i v povodí řeky Indus! U nás se objevil s Kelty v 5. př. Kr.,
ale zanikl i s nimi a znovu jej lidé na našem území začali používat až okolo
r. 1000."
A tak to šlo pořád dál. Zjistili jsme, že tvorba keramiky úzce
souvisí s naléhavou potřebou kvalitních nádob na uskladňování, vaření apod.
Tuto potřebu vyvolalo postupné usazování a přechod k zemědělství, kdy lidé
začínali mít někdy nadbytek potravy a potřebovali si jej uchovat, až nebudou
mít co jíst, aby neměli hlad.
Dozvěděli jsme se, že nejdříve byla keramika
nezdobená, později ozdobená pravidelnými geometrickými ornamenty a nakonec
abstraktními motivy (vyjádřené geometrií). Výzdoba byla nejprve vyrytá, pak se
na Blízkém východě objevila malovaná a ovládla jej. V dalším vývoji vždy převládl
na čas jeden způsob: buď důsledně geometrický, abstraktní nebo figurativní, úzce
spjatý se světem zvířat.
Překvapilo nás, že keramické střepy, neboli odpad,
lze využít jako hlasovací lístky. Vymysleli to Řekové, říká se tomu ostrakismus
a sloužil k určení lidí, kteří jsou považováni za nebezpečné.
Už víme, že etážovitá
nádoba má silně vypouklé hrdlo, vypadá jako dvě spojené nádoby na sobě a patří
k typu amfor(vejčitá nádoba s užším hrdlem a několika nebo žádným svislým uchem).
Je typická pro knovízskou a
méně pro velatickou kulturu.
Dozvěděli jsme se, že
inkustrovaná keramika je zdobena vyrytým ornamentem, který je vykládán minerálními
látkami, hlavně vápencem. Výzdoba nádoby tak byla barevně zvýrazněna.
Naučili jsme
se trochu latinsky, když jsme si přečetli, co znamená ansa cornuta,
neboli ansa lunata. Je to ucho, které přečnívá nad okraj nádoby, vymodelované
do dvou rohatých výčnělků - asi symbol dobytčích rohů. Vyskytuje se v Itálii
a střední Evropě (řivnáčská kultura) na eneolitické keramice.
Dříve by nás
nenapadlo, že okřín, tzv. dvojkónická (dvojkuželovitá) nádoba, se skládá
z dvou komolých kuželů, spojených podstavami, ani, že se nejdříve objevil
ve střední době bronzové, a je typický pro lužickou kulturu.
Takovýchto a podobných
poznatků bylo mnoho a nemá smysl, snažit se je sem, do deníku, napsat všechny.
V mnoha knihách jsme se setkali s pojmy typu:kultura kulovitých amfor, kultura
nálevkovitých pohárů, kultura s keramikou vypíchanou apod. Většina jich byla uvedena
ve více knihách, a tak jsme se rozhodli udělat si alespoň částečný přehled kultur,
abychom se o každé dozvěděli co nejvíce, a měli v nich pořádek. Tento přehled
následuje.
Kultura s keramikou volutovou - lineární
Konec 6. až 5. tisíciletí př. Kr. Kultura nejstaršího zemědělského
obyvatelstva s první keramikou ve střední Evropě. Osady těchto lidí byly z
několika obydlí a po 12 až 15 letech se z důvodu vyčerpání půdy přestěhovaly,
nová pole lidé získali žďářením. Typickým tvarem keramiky je polokulovitá bombovitá
nádoba, méně se vyskytují široké mísy a hruškovité tvary. Výzdobou je rytý ornament
ze 2 až 3 linií, tvořící geometrické obrazce. Později se objevuje malování černých
trojúhelníků smolnou hmotou.
Kultura s keramikou vypíchanou
Konec 5. až polovina 4. tisíciletí př. Kr. Mladší fáza vývoje lidu s
keramikou volutovou. Z polokulovitých nádob přechází k hruškovitému tvaru, objevuje
se tzv. rohatý tvar vzniklý výrazným prodloužením a zvedutím výčnělků v dolní
třetině nádoby. Jméno udává výzdoba - husté linie vpichů tvořící nejrůznější pásy.
Kultura nálevkovitých pohárů
4. tisíciletí př. Kr. Tato kultura byla rozšířena od Skandinávie po
Podunají a od Holandska po západ Ruska. Zahrnuje různé kultury, které spojuje
tvar nádoby - pohár se široce nálevkovitě rozšířeným hrdlem. Zajímavé pozůstatky
této kultury byly nalezeny v osadě u Makotřas. Souběžná s ní je Michelsberská
kultura (polovina 3. tis. př. Kr.), která ma podobný základní
tvar - tulipánovitý pohár.
Kultura s keramikou kanelovanou
1. polovina 3. tis. př. Kr. Vyvinula se z kultury s nálevkovitými
poháry. Je rozšířena u nás, na Slovensku, v Rakousku a Maďarsku. Typickým tvarem
je džbán s velkým, někdy tunelovitým (ucho jako krátký a široký pásek) ouškem.
Objevují se zde počátky uch typu ansa lunata.
Kultura řivnáčská
Asi 2600 až 2400 př. Kr. Tito lidé budovali osady na návrších, jméno
dostali po takovém sídlišti na Řivnáči u Prahy. Mezi další osady patří např.
Homolka, objevená r. 1929. Objevují se ansa cornuta, tunelovitá ouška. Povrch
nádob bývá zdoben otiskem slámy nebo kusů tkaniny. Současná s ní je kultura
kulovitých amfor.
Kultura kulovitých amfor
26. až 24. století př. Kr. Vznikla asi z kultury nálevkovitých pohárů.
V hrobových nálezech je patrný rozdíl mezi patriarchy, vedoucími společnost, a
ostatními členy rodiny. Název je odvozen z nejčastějšího keramického tvaru,
amfory s válcovitým hrdlem a baňatým tělem s dvěma nebo čtyřmi oušky.
Kultura unětická
19. až 15. století př. Kr. Vznik také z kultury zvoncovitých pohárů.
Typickým znakem je pohřbívání ve skrčené poloze na pravém boku s obličejem k
východu. Nejčastějším nálezem je keramika, především hruškovité džbány a malé
koflíky s nízko umístěným lomem a ouškem. Povrch bývá vyleštěn a nádoba velmi
dobře vypálena.
Kultura keramiky šňůrové
2. polovina 2. tis. př. Kr. Zahrnuje různé kultury v oblasti od Volhy po
Rýn. Její základní složkou je kultura nálevkovitých
pohárů a kulovitých amfor.
Největší pohřebiště u Vikletic na Chomutovsku. Typickým keramickým tvarem je
pohár s vysokým štíhlým hrdlem a baňaté amfory se dvěma uchy. Jméno pochází
od charakteristické výzdoby povrchu nádob otisky šňůr.
Kultura zvoncovitých pohárů
Konec 3. tis. př. Kr. Rozšíření v Itálii, západní Evropě, ale iv Polsku.
Rozsáhlé užívání luku a pohyblivý život je typický. Hlavním tvarem je převrácený
zvon, převážně červený, s vodorovnými pásy výzdoby provedené kolkem (dřevěné,
kostěné či kamenné razidlo určené k výzdobě či oznečení výrobků), často bílá
inkustrace.
Kultura moravské malované keramiky
1. polovina 3. tis. př. Kr. Centrum je na jižní Moravě a jihozápadním
Slovensku. Převažuje vázovitý a amorfový tvar, zvláštností jsou lžíce a
krychlové lampičky. Ozdobou je rytí a malování (bílá, žlutá, červená) v
geometrických tvarech.
Kultura laténská - Keltové
2. polovina 1. tis. př. Kr. Tuto dobu charakterizuje zdokonalení keramiky
díky hrnčířskému kruhu a její masová výroba v jednoduchých a štíhlých tvarech.
Starolaténská keramika již má ladnou formu a rovnoměrný povrch, častým tvarem je
nízká baňka s vysokým hrdlem. Krása spočívá v nepřerušené linii, která je
nepřetržitě prohnutá. Znamená zcela jistě civilizační pokrok, ale velmi dobře
rozvinutá metalurgie později vede k menšímu významu keramiky.
Kultura bolerázského typu
Pozdní doba kamenná. Rozšířena je v jihozápadním Slovensku, jméno dle
nálezů z Boleráze u Trnavy. Je příbuzná s kulturou
nálevkovitých pohárů a považována za starší
fázi kultury s keramikou kanelovanou.
Kultura bylanská
7. až 6. stol. př. Kr. Podle nálezů v obci Bylany u Kolína. Byly to
především soubory keramiky a kovové předměty v hrobech. Je jakýmsi předvojem Keltů
, patří k západnímu okruhu Halštatské kultury(o heslo níže) a navazuje na mladší knovízskou kulturu.
Nejčastějším tvarem je baňatá zasobnice s nálevkovitě rozšířeným hrdlem a
tenkostěnné baňky se širokým hrdlem. Ozdobou jsou velmi jemně ryté geometrické
ornamenty a vznosná ucha, skoro až ansa lunata. Častý je hvězdicovitý ornament
uvnitř mís. Existuje však ještě jedna obec Bylany u Kutné Hory, známá osadou
6. až 5. tis. př. Kr. osídlenou lidmi kultury s keramikou volutovou a vypíchanou.
Kultura halštatská mohylová
7. až 4. stol. př. Kr. Byla rozšířena v jižních a západních Čechách,
je příbuzná s bylanskou kulturou a je považována za první slabší provej keltské vlny.
Pohřbívali své mrtvé žárem i na místě pohřbu, podle rozložení souprav keramiky
lze poznat společenské postavení pohřbeného, neboť mělo svá ustálená pravidla.
Jméno je odvozeno od rakouského města Hallstatt, kde bylo nalezeno rozsáhlé pohřebiště,
ale tato kultura pochází ze severní Itálie. U nás se rozdělila na dva okruhy,
západní a východní. Typická je geometrizace veškeré výzdoby.
Kultura knovízská
13. až 7. stol. př. Kr. Název pochází od vesnice Knovíz u Slaného, kde byla
tato kultura rozpoznána. Byla rozšířena ve středních, severozápadních Čechách a
v Povltaví. Pohřeb byl často velice nepietní, mrtvý byl pouze pohozen do vykopané
jámy. Bez znalosti hnčířského kruhu tito lidé vyráběli velké a umně modelované
nádoby s pečlivě uhlazeným povrchem a jemnou výzdobou.
Velmi časté jsou etážovité
nádoby a okříny.
Kultura lužická - lid popelnicových polí
13. až 5. stol. př. Kr. Název podle centra rozšíření - Lužice - nebo způsobu
pohřbívání - žehem a popel byl dán do nádob do země. V době bronzové tato kultura
sahala od středního povodí Labe po Karpaty. V polském Slezsku v Laskach bylo
objeveno 1800 hrobů. Pro keramiku jsou typické amfory, okříny a zoomorfní nádoby
(s tvarem zvířat). Výzdoba je velmi plastická: hrotité výstupky, žlábkování a méně
rytý ornament.
Kultura velatická
13. až 10. stol. př. Kr. Byla nazvána podle bohatého žárového hrobu z Velatic
u Brna, rozšířena byla na jižní Moravě, jihozápadním Slovensku a přilehlých oblastech.
Pohřby bývaly žárové, v hrobech nalézáme bohatou keramickou a bronzovou výbavu.
Keramika je příbuzná se současnou lužickou a knovízskou kulturou, častým tvarem
je amfora a okřín.
Kultura milavečská
13. až konec 11. stol. př. Kr. Název pochází od nálezů z mohyly u vesnice
Milavče na Domažlicku. Tato mohyla byla objevena r. 1883, je vysoká 9m, průměr
20m a obsahovala zajímavý milodar, bronzový kotlík na čtyřech kolečkách. Pochází
z mohylové kultury a jejím domovem byly lesnaté části západních Čech. V keramice
převažují amfory se dvěma uchy, okříny,
etážovité nádoby a koflíky s uchem, které
vychází z horního okraje nádoby.
Keramika však není výsadou Čech či Evropy, je nalézána v jiných částech světa,
jen moje vlastenectví mě nutilo, abych na tu naši kladl důraz.
Čína
Kultura Číny se rozděluje na období podle vládnoucí dynastie. Starou čínskou
tzv. jangšaoskou (dynastie Jang-šao) keramiku z 3. tis. př. Kr. charakterizují
spirály a křivky. V období dynastie Šang (16. až 11. stol. př. Kr.) mělo umění
jednotný charakter, v následujícím období Čou (do 256 př. Kr.) byl rozšířen počet
námětů a uvolněna závislost na náboženství. Těžiště čínské kultury však není
v keramice.
Mezopotámie
V Mezopotámii se z doby před vynálezem písma a usazením (3000 př. Kr.) jen
několik keramických nádob. Mají jednoduché pohárovité tvary, na žlutavém
podkladu jsou štětcem namalovány černé vzory, které připomínají stylizované
přírodní tvary (listy, zvířata). Většinou však mají geometrický charakter, tento
typ je nazýván súzkým stylem. Z dalších hliněných výrobků byly v Mezopotámii
nalezeny sošky zobrazující ženy s ptačí či hadí hlavou ze 4. tis. př. Kr. a
plastiky na destičkách, ze kterých později vznikly známé hliněné tabulky,
používané ke psaní.
To je vše, co jsme nalezli v Jankových knihách. Rozhodli jsme se, že se ještě
půjdeme podívat do muzea, přece jenom je lepší vidět výrobek na vlastní oči.
Z toho, co jsme viděli, a přečetli si v Náprstkově muzeu, pokračuje náš souhrn.
Severní Amerika
Nejzajímavější je kultura Anasazi z jihozápadu USA. Objevila se tam v 2.
stol. př. Kr. a první keramika pochází z období 400 až 700 po Kr. Na jihozápadě
USA byla také kultura Casas Grandes, na východě pak kultury Adena a
Hopewell.
Střední Amerika
Místním typickým tvarem je nádoba na třech nohách - trojnožka. Kromě
mixtecké polychromní (pomalované) keramiky z 10. až 15. stol. po Kr. , nás
zaujala teohuacánská kultura se svojí obřadní keramikou. Pochází sice z 5. až
8. stol po Kr. , ale v Americe šel vývoj pomaleji. Typické jsou opět válcovité
nádoby na třech nohách (někdy s víkem), které byly po vypálení pomalovány a
ornamenty pak zvýrazněny vyškrábáním hlíny.
Jižní Amerika
Zde je keramika jednou z mála možností jak rozpoznat jednotlivé kultury.
První keramika, tzv. guanapská, pochází z doby kolem roku 1500 př. Kr.
V tzv. přípravném období (1250 př. Kr. až 100 po Kr.) se pak rozvinula kultura
chavínská a paracaská. Chavínská keramika je dvou typů: tzv. skály a
obětní dary. Skály jsou napohled hrubé, buď červené s rytým dekorem nebo
černé, zdobené motivy kočkovitých šelem a kruhů. Obětní dary jsou podobné, ale
rozmanitější, převažuje černá a šedá barva. Paracaská keramika je rytá a po
vypálení malovaná obvykle žlutě, zeleně, červeně a černě. Dekor je geometrický
s pravoúhlými tvary. V období regionálních kultur (100 př. Kr. až 800 po Kr.)
patřily mezi nejvýznamnější mochická a kultura Nazca. Mochická keramika má 5
fází. V prvním období mají nádoby tlusté stěny, dvojí hubičku s můstkem a výzdobou
je geometrická - lineární zářezy. V druhé a třetí fázi jsou stěny tenčí a tvary
štíhlejší. Ve čtvrté fázi se výzdoba stala plastickou, tvoří ji obrazy zvířat a
ovocných plodů. Pátá fáze je charakteristická kulovou keramikou s plochým dnem
a červenou výzdobou s mýtickými náměty a výjevy ze života na podkladě barvy
slonové kosti. Nazcaskou keramikou jsou nejdříve kulové nádoby s dvěma hubičkami
a můstkem, výzdobu tvoří stylizované přírodní tvary. Později přibyly ornamentální
motivy s četnými závity.
Oceánie
Oceánie je oblast na keramiku velmi chudá, byly zde hojně využívány jiné
materiály, např. bambus, kokosový ořech, tykev, dřevo a stromová kůra. V příloze
je však keramický talíř z Papuánského zálivu.
Tuna teorie je méně než gram praxe
Pondělí, 2. listopadu
Dnes jsme byli na schůzce Honzova oddílu. V jenom domě, ve sklepě, měli udělanou
útulnou klubovnu. Vřele nás přijali a když se dozvěděli, že si chceme vyzkoušet
vymodelovat nádobu z hlíny, hned nám ukázali jak.
Nejdříve se z velkého kvádru
uřízne menší kus,který se musí dobře propracovat jako těsto. Pak se zněj uválí
váleček tlustý asi jak palec a ten se stočí do placky - budoucího dna. Aby dno
neprotékalo, je nutné palcem zamazat škvíry mezi jednotlivými pásy. Potom je postup
už stejný, vždy se uválí další váleček, spirálovitě se pokládá na okraj budoucí
nádoby a každý váleček (patro) se musí opět, nejlépe palcem, připevnit zamazáním
škvíry mezi ním a posledním patrem.
Pokud chceme jiný než válcovitý tvar, měníme
délku pokladaného válečku (a tím i průměr nádoby v tom místě). Ucha a veškeré výrůstky,
sloužící jako ozdoby, je nutné dobře upevnit: místo na nádobě, kam chceme ucho
přilepit namočíme mokrými prsty, stejně tak i plochu, kterou bude ucho na nádobě
držet a pevně přitiskneme. Pozor aby jsme tak nepoškodili nádobu. Nakonec všechny
spoj a všechny trhliny v něm zamažeme mokrou hlínou. To uděláme i s ostatními
prasklinami, které při výrobě vzniknou. Doporučili nám moc nepoužívat vodu, prý
nádoba pak na začátku sušení moc praská.
Musím poznamenat, že bez vody nám to
moc nešlo, a tak se brzy ukázalo, že měli pravdu. Z toho je vidět, že nadpis
platí - tuny znalostí o historii keramiky nám moc nepomohly. Jim nádoby skoro
rostly pod rukama a na nich se ukázala správnost nepoužívání vody. Nakonec se nám
každému podařilo vyrobit několik menších nádob, které nepopraskaly úplně. Ještě
nám poradili, abychom sušili nádoby pomalu, nejdříve v chladnu a teprve později
v teple na kamnech, aby nepopraskaly. Honza nás pozval na výpravu, kde chtěl
oddíl své výrobky vypálit a my jsme rádi přijali.
Večer jsme se ještě
podívali do knih, jak se dnes vyrábí keramika průmyslově. Místo hlíny
se používá směs kaolínu, živce a písku, výsledkem je tedy porcelán. Hrnčířovy
ruce nahradily automatické míchače a hnětadla, hrnčířský kruh musel
ustoupit složitým automatům. Místo jednoho vypálení v ohništi, se moderní
keramika vypaluje natřikrát (výpal, glazurový výpal a zapalování dekoru) ve
speciálních pecích. To není žádné umění.
Sobota, 7. listopadu
Dnes ránojsme vyrazili s Honzovým oddílem na vypalovací výpravu na chatu
jednoho staršího člena. Na oběd jsme dorazili v jednu a odpoledne jsme se pustili
do stavby pece.Dozvěděli jsme se, že nejlepší je vypalovat přes noc, takže do
večera musí být pec hotová. Nejdříve jsme z cihel vytvořili podklad a z dalších
pak stěny. Uvnitř jsme udělali přepážku mezi místem pro oheň a pro vypalovanou
keramiku, pak jsme pec přikryli taškami (ne školními). Abychom eliminovali škvíry,
nabrali jsme v blízkém potoce dost jílu a celou pec pokryli vrstvou této usazeniny.
Ještě jsme stihli si připravit dřevo a začalo se stmívat. Dali jsme nádoby na
vyhrazené místo, utěsnili poslední skulinky a zapálili v peci. Mokrý jíl
postupně vysychal a pec se rozehřívala. Ale to již bylo moc pozdě a nic jsme
neviděli, takže jsme šli spát.
Neděle, 8. listopadu
Hned, jak jsme se vzbudili jsme se šli podívat, jak naše výtvory vypadají po
výpalu, a jestli se nám nic nerozbilo. Naštěstí bylo vše v pořádku, jen
většina nádob úplně zčernala. Jeden jejich vedoucí říkal, že to je nejspíš od
plamenů a použitým dřevem, ale lepší by jsme prý do večera nesehnali. Také
nám poradil, abychom je zkusili obrousit anebo potřít octem, četl někde, že to
pomáhá. Janek udělal pár fotek pece a vypálených výrobků, já jsem si načrtl
plánek pece. Pak si každý vzal, co vyrobil a vydali jsme se na zpáteční cestu.
Další, pro toto téma zajímavý, zápis pochází až z března:
Pátek, 19. března
Včera jsme neměli celý den co dělat a dnes jsem si vzpomněl na naše
dobrodružství s keramikou loni na podzim. Navrhl jsem to Jankovi, a ten byl
hned pro: "Samozřejmě! Táta před týdnem někde sehnal hrnčířskou hlínu a já jsem
na to zase zapomněl. Mohli bychom dnes něco vyrobit a o víkendu to zkusit vypálit."
Kostky byly vrženy, a tak jsme celé odpoledne strávili nad hromádkou hlíny, ze
které jsme podstatně rychleji, s podstatně menším objemem vody, tvořili podstatně
hezčí nádoby. Ješte jsme měli v paměti nedávnou návštěvu Náprstkova muzea se
školou, kde nás paní učitelka upozorňovala na keramicku a byla překvapena,
že jsem já a Janek toho o ní tolik věděli, a viděli jsme před očima tvary, které
nás oba zaujaly. Janek zhotovil trojnožku a já se pokusil o zásobnici pueblanů.
Nechali jsme nádoby schnout u Janka a domluvili se na zítřek.
Sobota, 20. března
Tentokrát jsme s nádobami vyrazili na chatu k Jankovi. Dorazili jsme k němu brzo
a hned se pustili do stavby. Jankovi poradil jeho strýc, abychom postavili pec
menší a kopulovitou, prý lépe drží teplo a rychleji se zahřeje. Asi z deseti cihel
jsme tedy vybudovali pec ve tvaru velmi zaoblené krychle. Přepážku jsme neudělali,
doufali jsme, že vypálení ve žhavých uhlících bude účinnější a nezačerní nám
nádoby. S jílem jsme si dali záležet, nabrali, proseli a na pec jsme ho naplácali
tolik, že pec z dálky vypadala jako do země zaražená
koule. V dřevníku Janek objevil veliký měch, sotva jsme jej dotáhli k peci. Po
svačině jsme zatopili v peci, aby jíl proschl, a vyzkoušeli si, jak lze pec
zahřát. Jíl pomalu (později rychleji) schnul, napomohlo tomu i hezké počasí.
Než se setmělo, zapálili jsme znova pec a roztopili ji. O hodinu
později jsme ji pootevřeli a na žhavé uhlíky položili první nádobu. Než jsme
došli pro další, ozvala se ohlušující rána a první výrobek byl tentam. Další
dvě nádoby schly déle a doufali jsme, že vydrží. Po desetiminutovém čekání na
výbuch, jsme usoudili, že vydržely a přisunuli jsme měch k připravenému otvoru.
Ještě jsme půl hodiny do pece hnali vší silou vzduch (i s kyslíkem) a unaveni
jsme se odebrali do postele.
Neděle, 21. března
Už v půl osmé jsme se vyběhli podívat, jestli naše nádoby jsou v pořádku. Pec
ještě sálala a trojnožka i se zásobnicí slabě hřály. Měli nádhernou oranžovou
barvu, jen trojnožka byla uvnitř černá od plamenů, a při zaťukání zvonily -
důkaz, že jsou vypálené. Šťastni, že máme dárky, jsme odjeli domů.
Tady končí Jendovy zápisky o dobrodružství s keramikou.
Co z toho?
Tím, že skončily zápisky, ale neskončilo umělecké nadšení Janka a touha Jendy
vědět o keramice ještě více. Z dopisu Janka svému strýci, který je příliš dlouhý, abych jej tady
otiskl, toto jasně vyplývá. Oba byli nadšeni svými výtvory a rádi, když viděli,
jak jsou jejich známí, kteří byli keramikou obdarováni, nadšeni.
Myslím, že všechny důvody, proč se Jenda s Jankem začali zajímat o keramiku, byly
řečeny již v úvodu. Spnila se jim jejich přání pochopit všední život pravěkých
lidí, zjistili, jak velkou cenu má pro lidstvo pokrok, když není zneužit ale s
rozmyslem využit. Rozvinulo se v nich umělecké cítění a touha vytvořit něco
hezkého, trvalého, ale i praktického, což keramika rozhodně je.
Hlavní však je, že si vyzkoušeli keramiku nejenom udělat či nechat vypálit, ale
pokusili si ji i sami, ve vlastnoručně udělané peci a bez pomoci ostatních, jen
s menší radou, vypálit. Pro sebe tak oživili staré ale zajímavé řemeslo a pochopili,
že si nemusí vše koupit, ale mnoho věcí si mohou vyrobit sami. "Vždyť jak o moc
víc chutná čaj z hrníčku udělaného vlastními prsty, se kterým si dal člověk
tolik práce a tolik zažil než z jednoduchého bílého porcelánového hrnku,
vyrobeného ve statisících kousků v továrně." Tak
by to asi vyslovil Jankův děda a mě nezbývá než s ním souhlasit.
Na tomto příběhu je také velmi dobře vidět, jak malá a nepatrná
událost může ovlivnit další život člověka. Janek začal pravidelně chodit s Honzou
do oddílu, z městského kluka se stal správný hoch. Jenda se přestal o odpoledních
nudit a začal se věnovat historii. Pomohl tomu i jeho nový učitel, který začal
učit dějepis mnohem zábavnější formou, než způsob "fakta do vás, z vás na papír".
Nevědomky tak přispěl k tomu, že se Jenda možná jednou také stane učitelem
dějepisu, jehož hodiny nebudou nudné.
Díky mnoha uvedeným údajům se mi
podařilo zjistit, jaké knihy asi Jenda s Jankem použili.
- Jiří Neustupný, Pravěké umění v Čechách a na Moravě, výtvarný odbor umělecké besedy v Praze
- Jiří Hrala, Malý labyrint archeologie, Albatros, 1976
- José Pijoan, Dějiny umění I. díl, Odeon, 1982, překlad Libuše Macková a Hana Stašková
- Helena Mandelová, České země v pravěku, Albatros, 1997
- Kolektiv autorů Encyklopedického institutu, ACADEMIA, 1987